Dit zijn de, in onze ogen, wijze woorden van Lee Lacocca, voormalig CEO van Chrysler. We hoeven je niet te vertellen dat het nemen van beslissingen een constante uitdaging is voor een ondernemer. Daarbij is niet alleen het besluit dat je neemt van belang, maar zeker ook het tijdstip waarop je dat besluit neemt. Is dat het juiste moment?
Stel je voor dat je als ondernemer een nieuwe kans ziet om je producten of diensten op een opkomende markt te lanceren. Wanneer je aarzelt en te lang wacht, slaan concurrenten hun slag en veroveren zij de markt; jouw markt! Breng jij dan alsnog je product of dienst op de markt, dan kan het simpelweg te laat zijn om alles eruit te halen wat erin had kunnen zitten. Met andere woorden: het is te laat gebleken om het volledige potentieel te benutten. De conclusie? Zelfs de meest doordachte beslissing verliest haar waarde wanneer ze niet tijdig wordt genomen.
Mooie slotsom, horen we je denken. Maar hoe weet je dan wanneer het juiste moment daar is? Zoals wij ernaar kijken (en inmiddels van onze klanten bevestigd krijgen) is het goed dat een ondernemer inziet hoe belangrijk het is om altijd actuele informatie over zijn bedrijf te hebben. Daarbij draait het natuurlijk om het monitoren van de markttrends, klant-voorkeuren en concurrentieactiviteiten. Het beschikken over die actuele informatie stelt je als ondernemer in staat om snel te reageren op veranderingen en kansen in de markt. Merk je bijvoorbeeld dat de vraag naar één van je producten of diensten sterk afneemt, kun je tijdig beslissingen nemen. Denk aan prijsaanpassingen of productinnovaties. Zo kun je je concurrentiepositie behouden.
Maar er is meer actuele informatie die van belang is om tijdig juiste beslissingen te kunnen maken. Informatie over de financiële positie van je eigen onderneming bijvoorbeeld. Real-time boekhouden kan je hierbij helpen. Het hebben van actueel inzicht in cijfers, maakt het je makkelijker om te kunnen ondernemen, je koers aan te passen en beslissingen te maken. Stel je voor dat je een zakelijke partner ontmoet die geïnteresseerd is in een samenwerking met jou. Een partnerschap dat je bedrijf aanzienlijk zou kunnen laten groeien. Wanneer je niet in staat bent om snel te handelen (omdat je bijvoorbeeld niet over je actuele cijfers beschikt), loop je het risico een mooie kans te missen of minder uit de deal te halen dan mogelijk is.
Kortom: actuele informatie biedt je het vermogen om snel te reageren op veranderingen en kansen in de markt en is een drijvende kracht achter het succes van jouw onderneming. Maar… hoe staat het eigenlijk met jouw inzicht? We gaan er graag over met je in gesprek!