Een blik op de kalender en je realiseert je dat de vakantieperiode alweer bijna voor de deur staat. Als zelfstandig ondernemer merk je dat vaak als geen ander. Klanten bouwen werkzaamheden af, het wordt rustiger of de druk wordt juist opgevoerd omdat ‘alles nog voor vertrek af moet’. En dan? Dan is het vakantie en komen de raderen tot stilstand. ‘Jammer, want juist in zo’n rustige periode is het goed om te zaaien’, vindt Edwin Snijders van Kordaat Ondernemen. Ik spreek Edwin in zijn woonplaats Hoogeveen. De vriendelijke ondernemer stelt voor te lunchen om, efficiënt als hij is, het nuttige met het aangename te combineren.
Door Cick Geers
‘Wanneer het uitvoerende werk even stil ligt, is het belangrijk dat je activiteiten ontplooit voor de toekomst’, vertelt Edwin terwijl hij de menukaart open slaat. ‘Neem de tijd om na te denken wat je na de vakantie wilt. Juist als je even los bent van de dagelijkse beslommeringen, kun je goed nadenken en afwegingen maken. Dat is tenminste mijn ervaring’, voegt hij er aan toe.
Je leest het vaker in artikelen: de zomer is voor veel ondernemers en met name voor zzp-ers een bijzondere tijd. Niet werken betekent doorgaans geen inkomsten en kun je die klant missen die precies belt als jij net je tent aan het opzetten bent op een Franse camping? Hoe zorg je ervoor dat je én geen opdrachten laat liggen én toch een rustige ontspannen vakantie hebt? Edwin bestelt een salade en neemt een slok van zijn bronwater. ‘Het klinkt eenvoudig en dat is het ook: zaaien en oogsten!’, zegt hij met een grote grijns op zijn gezicht. Ik kijk Edwin blijkbaar erg vragend aan want hij gaat direct verder. ‘In de rustige perioden is er meer tijd voor een kop koffie met prospects of opdrachtgevers waar je even geen contact meer mee hebt gehad. Neem de tijd, want die heb je nu, om weer eens bij te praten met collega’s en vakgenoten: kortom werk aan je netwerk nu je meer ruimte hebt dan anders. Je zult zien dat er hele waardevolle gesprekken bij zullen zitten waar je echt mee verder kunt. Zo niet, dan heb je toch een lekkere kop koffie gehad’, glimlacht Edwin.
De afgelopen tijd werkte Edwin voor een paar grote opdrachtgevers. Hij hield zich bezig met processen en organisatiestructuren binnen de commerciële afdelingen en schreef een verbeterplan. Voor een ander bedrijf was hij nauw betrokken bij een organisatieverandering en fungeerde hij als sparringpartner voor de directie. Momenteel werkt hij met Kordaat Ondernemen (de onderneming die Edwin samen met Gert-Jan Mannak is gestart) ook bij opdrachtgevers op commercieel gebied. ‘Ook Gert-Jan en ik worden geconfronteerd met minder drukke perioden; dat spreekt vanzelf’, gaat Edwin verder. ‘We proberen daar echt gebruik van te maken door afspraken te maken met mogelijke nieuwe opdrachtgevers. Gewoon even een half uurtje bijpraten; weer even de contacten aanhalen. We halen daar zoveel nuttige informatie uit!’
De ober zet twee borden op tafel en Edwin vouwt zijn servet uit op zijn schoot. ‘Wat ik zeg geldt natuurlijk niet alleen voor zzp-ers. Ook mijn grotere opdrachtgevers geef ik hetzelfde advies. Neem de tijd om, zonder direct over uurtje factuurtje of opdrachten te praten, eens van gedachten te wisselen met een professional. Sparren en ideeën delen, praten over de toekomst, misschien wel dromen over dat wat zou kunnen’. Edwin neemt zijn bestek in de hand en kijkt me aan. ‘In een rustige periode de basis leggen voor de toekomst, nu zaaien betekent geheid later oogsten. Probeer het maar eens!’ Ik neem een hap van mijn ciabatta en vraag me af of het zo simpel zou kunnen zijn. Edwin lijkt mijn gedachten te kunnen lezen en zegt: ‘Geloof me, Cick, het is simpel’. Ik lach en vraag of hij zijn gezaaide al heeft kunnen oogsten. ‘Ik had begin dit jaar even een rustige periode. Toen ben ik gaan zaaien. En nu? Ik kan terugkijken op een paar fantastische opdrachten’.
‘Daarnaast heb ik een aantal zeer waardevolle gesprekken gevoerd die me weer inzicht hebben gegeven in mijn eigen ondernemerschap’. Ik geef aan bij Edwin dat tijd maken voor inzichten en reflectie voor veel ondernemers of managers best lastig is. Edwin haakt hier direct op in. ‘Het is sowieso goed om als directie of eigenaar regelmatig na te denken over waar je heen wil met je bedrijf. Dat is heel belangrijk en zeker niet alleen tijdens rustige periodes. Daar moet je tijd voor vrij maken én een goede gesprekspartner voor vinden’. Edwin besluit zijn verhaal met een vette knipoog: ‘De tijd? Die maak je zelf! En voor die gesprekspartner heb ik twee mobiele nummers: bel 06 103 06 997 en je krijgt mij aan de telefoon, bel 06 290 80 662 en mijn partner Gert-Jan Mannak staat je graag te woord’.