Je kent ze vast; de quotes en oneliners van bekende ondernemers, politici, schrijvers of sporters. Hun succes verklaren ze door een korte mening, een motto of een wijze uitspraak. Uitspraken waar je je voordeel mee kunt doen. Kordaat Ondernemen neemt zo’n quote bij de hand en vertaalt ‘m naar het ondernemerschap.
‘Volg altijd je gevoel. Dat is wanneer de meest wijze beslissingen worden genomen’ – Oprah Winfrey
Keuzes en besluiten: je neemt als mens doorlopend kleine en grotere beslissingen; al zul je je hiervan niet altijd echt bewust zijn. De besluiten die je als ondernemer neemt zijn misschien wat tastbaarder; je moet ze wellicht wat bewuster nemen. Oprah Winfrey, misschien wel één van Amerika’s meest invloedrijke, succesvolste en machtigste personen (ze werd 2005, 2007 en 2008 door Forbes uitgeroepen tot de machtigste beroemdheid ter wereld), is van mening dat je bij het nemen van je beslissingen altijd je gevoel moet volgen. Wat denk je? Heeft juist die wijsheid haar een vermogen van 2,7 miljard USD opgeleverd?
Wij, van Kordaat Ondernemen, kunnen ons grotendeels vinden in het advies van deze zakenvrouw. Dat doen we overigens niet alleen omdat Oprah inmiddels wel heeft bewezen heel erg goed te zijn in zakendoen. Nee, we geloven hier met ons bescheiden ondernemershart oprecht in. In de praktijk merken we dat het gevoel altijd meeweegt. Maar, we vinden wél dat je je gevoel pas echt kunt volgen wanneer je goed en volledig geïnformeerd bent. Pas dan kun je aanvoelen zonder er (te veel) over na te denken.
Zakelijk gezien geldt dat helemaal. Wanneer je volledig inzicht en inzage hebt in hoe je bedrijf er voor staat, kun je luisteren naar dat stemmetje in je onderbuik dat zegt wat je wel of niet moet doen en welke kant je op moet gaan. Pas met de feiten en constateringen op zak, is je onderbuik voldoende gevoed om een betrouwbaar signaal af te geven. Daarom vinden wij dat, hoe groot of klein je bedrijf ook is, je altijd moet beschikken over de meest actuele informatie. Zodat, wanneer het stemmetje in je buik iets roept, je in ieder geval weet dat dat gevoel niet gebaseerd is op louter aannames en gegis.
Misschien denk je er anders over. En ben je van mening dat je ‘luisteren naar je gevoel’ altijd los moet staan van je verstand. Of dat je als ondernemer juist helemaal niet moet luisteren naar intuïtie. Dat je alleen maar moet gaan voor cijfers, feiten en bewijsbaarheden. Dat kan natuurlijk. Ieder zijn ding en ieder zijn mening. Voor ons is ondernemen een combinatie van kennis, talent, inzicht en passie met een grote P. Gestoeld op een betrouwbare basis van inzicht en actuele gegevens. Dat samen geeft dat je kunt vertrouwen op je gevoel.
Ben jij ook op zoek naar die waardevolle zakelijke basis van een echt goed gevoel? We gaan graag met je in gesprek!