Kordate uitspraken | deel 1: Vertrouwen

Je kent ze vast; de quotes en oneliners van bekende ondernemers, politici, schrijvers of sporters. Hun succes verklaren ze door een korte mening, een motto of een wijze uitspraak. Uitspraken waar je je voordeel mee kunt doen. Kordaat Ondernemen neemt iedere twee weken zo’n quote bij de hand en vertaalt ‘m naar het ondernemerschap.

Wie succesvol wil zijn als ondernemer moet zoveel vertrouwen hebben in zijn product of merk dat het realiteit wordt.  – Anita Roddick The Body Shop

Het lijkt zo vanzelfsprekend: als ondernemer sta je voor je product, merk of dienst; je weet wat je verkoopt. Maar, is het werkelijk zo dat je een grenzeloos vertrouwen in je eigen merk hebt? Of denk je stiekem nog wel eens ‘ai, die opdracht gaat me misschien niet lukken’?

Bij Kordaat Ondernemen spreken we veel, heel veel ondernemers. Mensen met één of meerdere winkels, ondernemers met adviesbureaus, specialistische dienstverleners in de zorg of bijvoorbeeld starters op de markt. We signaleren regelmatig dat een ondernemer niet helemaal voor zijn merk ‘gaat’. Dat hij (of zij) niet klip en klaar kan uitleggen waar de onderneming goed in is. Wanneer we dan doorvragen blijkt dat dit veroorzaakt wordt door een vorm van onzekerheid. Er is dan toch nog enige twijfel over het ‘kunnen’ of het ‘waarom’. Dat leidt in sommige gevallen tot besluiteloosheid of zelfs twijfel aan het ondernemerschap.

Wij zijn er, net zoals Anita Roddick van The Body Shop, van overtuigd dat één van de pijlers van succesvol ondernemen ‘vertrouwen’ is. Jij bent de ondernemer, jij bent de specialist op het gebied waarin je werkt. Als je daar zelf ook maar enigszins aan twijfelt zul je nooit het succes behalen dat je zou kúnnen behalen. We snappen ook dat een dergelijk vertrouwen moet groeien. Grip op je bedrijf en het hebben van inzicht in al je processen dragen bij aan die groei. Inzicht is, zoals wij er tegenaan kijken, niet alleen maar weten hoe de cijfertjes er bijstaan. Inzicht gaat over de werkelijke vraag achter het ondernemerschap: waarom onderneem je, waarom is jouw product of dienst zo goed, heb je alles in huis om er een succes van te maken, wat heb je nog nodig? Kun je het zelf of, in geval van medewerkers, kunnen je mensen wat je van ze verwacht? Hoe staat het met je propositie?  Inzicht stelt je in staat om op tijd bij te sturen, minder plezierige verrassingen te voorkomen en daarmee stabieler en relaxter te ondernemen. En, als je relaxter onderneemt heb je meteen meer tijd om na te denken over hoe je nog succesvoller verder kunt komen. Voor ons is relaxt ondernemen dus ook een pijler van succesvol ondernemerschap.

Daarbij zijn we je graag van dienst.  We kunnen je helpen, adviseren en ondersteunen op het gebied van strategie, inzicht, mens/medewerker en uitvoering. Zodat jij weer tijd hebt om te doen waar je goed in bent en blij van wordt. Het is weer tijd voor ondernemen! Succesvol ondernemen!

error: Wil je wat tekst gebruiken van ons? Neem gerust contact met ons op zodat we voor elkaar wat kunnen betekenen.