De waarde van je merk wordt pas duidelijk wanneer je er zelf niet bij bent

Je kent vast Jeff Bezos, de oprichter van Amazon. Hij heeft ooit gezegd: ‘Je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet in de kamer bent.’ Een waarheid als een koe. Op twee vlakken overigens! Allereerst gaat het over de uitstraling van je merk en ten tweede zegt dat wat mensen (over jouw merk) zeggen iets over de reputatie van jou als ondernemer.

Meer dan een logo

Maar wat is een merk nu eigenlijk? Een merk is meer dan alleen een logo of een bedrijfsnaam. Een merk is het gevoel bij, de verwachting van en het vertrouwen in een onderneming of ondernemer. Het is wat mensen zeggen en voelen wanneer ze aan jouw bedrijf denken. En aan jou dus. Want als ondernemer vertegenwoordig je jouw merk en vertegenwoordigt jouw merk jou als persoon. Goed om eens over na te denken!

Emotie en connectie

Mensen willen zaken doen met mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen; het gaat uiteindelijk allemaal om emotie en connectie. Dat wat jij als ondernemer verkoopt of aanbiedt (je merk) is daarmee is een weerspiegeling van jouw integriteit, betrouwbaarheid en de waarde die je biedt. Daarbij gaat het niet alleen om wat jij zegt, maar misschien nog wel meer om wat anderen over jou zeggen. Vertrouwen is dus een belangrijk onderdeel van het kapitaal dat je nodig hebt om relaties op te bouwen en je onderneming te laten groeien. We hoeven je vast niet te vertellen dat je als ondernemer en merk de beloften die je doet moet waarmaken. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet dus! Daarmee kweek je het broodnodige vertrouwen en bouw je aan een sterk merk (en dito reputatie).

Wees trouw aan jezelf

Naast vertrouwen gaat het bouwen van een merk ook over authenticiteit. Mensen voelen zich aangetrokken tot echtheid en doen liever zaken met mensen die oprecht zijn. Het is eigenlijk heel simpel: wees trouw aan jezelf en je waarden en je merk zal authentiek en aantrekkelijk zijn voor anderen.

Sterk merk

Een groot deel van de kracht van een merk (en het succes van een onderneming) ligt dus bij jou als ondernemer. Betekent dit dat je wanneer je eerlijk en oprecht bent, succes gegarandeerd volgt? Helaas, was het maar zo. Een sterk merk bouwen vraagt ook om een goed uitgedachte marketingstrategie. Een plan dat je gaat helpen succesvol(ler) te zijn met je onderneming. Wij kunnen je daarbij helpen. Samen met jou maken we een marketingplan op maat waarbij we je inzicht geven in de behoefte van jouw markt en hoe je daarop kunt inspelen en je merk sterker kunt laten worden. Het uiteindelijke resultaat? Een ondernemer die het vertrouwen heeft van zijn klanten en waar positief over gesproken wordt. Ook als ‘ie er niet bij is. Een sterk merk dus!

error: Wil je wat tekst gebruiken van ons? Neem gerust contact met ons op zodat we voor elkaar wat kunnen betekenen.